sobota 24. ledna 2015

Už teď se mi stýská...

Je sobota osm hodin ráno.
Před půl hodinou holky odjely s lyžařskou školičkou Sněženky a Machři do českých hor.
Jsou pryč a je tu najednou tak prázdno...
Když taťka ráno nosil tašky a lyže do auta, obě hned vyběhly za ním.
Už se nemohly dočkat, není divu...
Na Elišku čeká Agátka a na Niki zase Adélka a Miki.
Všichni jezdí lyžovat společně a jsou skvělá parta už hezkých pár let a nejen na lyžích.
Jako rodič musím uznat, že je to skvělá zkouška a příprava do života.
Stejně mi ale chybí...
Už jsme se ale několikrát přesvědčili, že je na školičku 100% spolehnutí,
tak si volnou sobotu nenechám zkazit zbytečnými červíky v hlavě...
 
Po hodně dlouhé době mám dnes čas na třídění fotek a všech možných maličkostí, které si
schovávám skoro každý den.
Těším se na objevování těch malých pokladů a střípků z našeho života.
 
Peříčka od labutí patří mezi poklady naší Elišky. Ve svých šuplících
má několik krabiček, truhliček i hedvábných pytlíčků, které si střeží
jako oko v hlavě.
 

 



A Niki? Své vzpomínky si píše do svého obřího deníku...

 
Labutě...,
mám ráda naše procházky a krmení labutí.
Holky běhají, objevují, smějeme se, my dva dospělí se držíme za ruce a pozorujeme...
Každou chvíli přiběhne Eli, chytne se nás, pak zase rychle utíká škádlit Niki.
Je to balzám pro mou duši.
Niki už bude dvanáct a je pro mne dar, že sama přijde a chytne mě za ruku a jdeme takhle spolu i pořádný kus cesty.
 S tátou  je sranda snad za všech okolností,
neustále blbnou nebo se mu jen tak zavěsí pod "křídlo"...
 
Miluju náš společný život a naše společné vzpomínky...
 
Jsem tolik ráda, že si píši tento blog, jen mě mrzí, že jsem nezačala už dávno.
Vzpomínek je tolik..., i když píši jen občas a jen něco, i tak mi blog tolik připomene...
Někdy, když delší dobu nic nenapíšu, chybí mi to.
Chybí mi moje pravidelná dávka snění a třídění svých vzpomínek...
Pro mne úžasná relaxace i nečekaná terapie.
 
Díky psaní, si tolik uvědomím... a na chvíli se zastavím.
 
Nemůžu si odpustit  své vzpomínky na labutě.
Vlastně kdykoliv je vidím, mám v hlavě pohádku O ošklivém káčátku od H. Ch. Andersena.
A protože každá moje myšlenka vyvolává tu další, opět jsem si vybavila
mou nejoblíbenější pohádku Holčičku se zápalkami. Nejoblíbenější?
Spíše nejsmutnější.
Před pár lety jsem pro malou Nikolku koupila knížku s pohádkami H.Ch.A.
Četla jsem Nikolce Císařovy nové šaty a když usnula, přečetla jsem si u její postýlky další pohádku.
Byla to zmiňovaná Holčička se zápalkami.
Při pohledu na mojí spící holčičku mi ukápla nejedna slza.  
 

 
Holčička se zápalkami
V jistém velkém městě, že dokonce ani matematici nedovedli spočítat všechny jeho obyvatele, bylo také jedno chudé podkroví - tak bídné, že když byl v zimě mráz, vítr se dírami ve střeše snadno dostával dovnitř a poletoval mezi chatrným nábytkem podle své vlastní mrazivé libosti. Bydlela tam jedna chudá rodina. Byla to možná nejchudší rodina v celém obrovském městě. Ti lidé neměli nikdy dostatek peněz, aby si mohli každý den dovolit chléb. Otec sice těžce pracoval, vydělával však málo, matka uklízela tržiště a za to dostávala zbytky ovoce a zeleniny. Jejich dceruška byla hubená a bledá. Také ona se snažila dělat něco užitečného. Zahalená do hadrů putovala ulicemi města a prodávala zápalky.
Tento příběh začíná poslední den starého roku a končí první den roku nového... Ve velkém městě vládla krutá zima. Otec holčičky přišel o zaměstnání a její matka nemohla uklízet tržiště, poněvadž již celý týden trvala chumelenice, a kupci na náměstí neobchodovali, protože se obávali, že zelenina a ovoce v takovém počasí zmrznou. V podkroví byla větší zima než obvykle. Malá holčička každodenně procházela ulicemi města, avšak do teplých kožichů zahalení lidé ji rychle míjeli a pospíchali do teplých domovů. Nikdo zápalky nepotřeboval. Večer, poslední den starého roku, se holčička vtiskla do výklenku ve zdi mezi činžovním domem a obchodem bohatého kupce, aby se alespoň trochu schovala před větrem. Byla jí však pořád příšerná zima. Třásla se zimou, až nakonec vyndala jednu sirku a zapálila ji. Doufala, že útlý plamínek ji alespoň trošku zahřeje. Přivřela oči, a když je pak otevřela, uviděla před sebou obrovský krb, ve kterém plápolal hřejivý oheň. - Ohřej si své malé dlaně, můj plamínek svítí na ně. Milé dítě, pojď sem blíž, zima ti nebude již; Svoje teplo ti věnuji.
Plameny syčely. - Ach, jak je to nádherné - povzdechla holčička a přiblížila se ke krbu, ale zápalka v tom okamžiku zhasla a spolu s ní zhasl i zázračný oheň. Seděla zase na studeném chodníku a v ručičce držela ohořelé dřívko. - Chudák dítě - řekl nějaký chodec, který procházel okolo, ale ani se nezastavil. Holčička tedy vyndala druhou zápalku. - Škrt! - a rozsvítil se jemný plamínek. V ten okamžik zeď domu, před nímž seděla, zprůsvitněla. Uvnitř bylo vidět čistou jídelnu. Uprostřed místnosti stál stůl připravený pro slavnostní večeři. Mísy byly plné nejvzácnějších lahůdek - holčička některé z nich nikdy před tím neviděla, a nedovedla je tedy ani pojmenovat. Rozpoznala však okamžitě velkou, do zlatova upečenou kachnu s jablky, která zaujímala střed stolu. Když to všechno pozorovala, stala se velmi neobvyklá věc: mísy a talíře se vznesly nad ubrus a směřovaly k holčičce. Vonící kachna se nad nimi vznášela a řídila jejich pohyb. Bylo to docela legrační tím více, že všechny druhy jídla, mléčnými houskami počínaje a elegantním chřestem konče, sborově recitovaly: - Rádi tě dnes přivítáme a hostinu přichystáme. Co je třeba udělat, abys již neměla hlad? Zde je skvělých dobrot víc, na talířku nenech nic. Jídla dáme ti dle přání. - To je nejspíš sen - pomyslela si holčička a natáhla ručičku pro kousek dortu, avšak právě v tomto okamžiku zápalka zhasla. Všechno zmizelo. Kolem běsnil pouze studený vítr. - Té malé holčičce musí být přece hrozná zima - povzdechla jakási žena, která procházela kolem. Zabalila se ještě více do teplého kožichu a pokračovala svou cestou. Sněhu padalo čím dál tím více. 

Lidé se vesele zdravili: Šťastný nový rok. - Hodně štěstí v novém roce. - Hodně úspěchů. V oknech domů se rozsvěcovalo čím dál více veselých světýlek. Holčička viděla barevné lampičky zářící na vánočních  stromcích a představovala si děti radující se nad jejich krásou. Škrtla třetí zápalkou. Všude kolem bylo ticho jako v kostele. Najednou se ozvalo cinkání zvonečků a holčička si všimla, že sedí u nejkrásnějšího stromečku, který si dovedla představit. Byla na něm spousta vánočních ozdob a vedle ležely nádherně zabalené dárky. Přestože Vánoce byly už dávno pryč, holčička odněkud věděla, že jsou určeny pro ni. Stromeček zašuměl větvičkami: - Cítíš vůni mou a čar? Mám pro tebe krásný dar; klid poskytnou ti mé větvičky, zdraví, štěstí, teplé střevíčky. V novém roce všechno můžeš mít. - Opravdu? - zeptala se překvapená holčička. Když se však chtěla dotknout zelených větviček, zápalka zhasla a vánoční stromeček se rozplynul ve vzduchu.

- Neseď na sněhu, jinak zmrzneš a budeš nemocná - upozornil ji starostlivý kolemjdoucí, nenapadlo ho však koupit si sirky. Zřejmě je nepotřeboval a navíc neměl ve zvyku utrácet zbytečné peníze. Ulice se vyprázdnily. Blížil se Nový rok. Holčička si všimla, že z nebe padá zářivá hvězda a pomyslela si, že někdo zemřel. Říkala to vždycky její babička, kterou měla moc ráda a která navždy odešla na podzim minulého roku. - Podívej, padá hvězda, aby vzala něčí duši do nebe - povídala a tiskla vnučku k sobě. Holčička zapálila čtvrtou sirku. Z tmavomodrého nebe se odtrhla další hvězda. Mírným obloukem spadla k jejím nohám a překvapená holčička pozorovala, jak se hvězda zvětšuje a obklopuje ji svou září. Ale ano! To je babička! Vzala vnučku za ruku a jemným hlasem řekla: - Nikdy již nepoznáš hladu, ani bídy, ani chladu, netrap se již ničím víc, zlého tě nepotká nic, s tebou jsem a slyš slib ten, že ti splním každý sen. Můžeš se mnou jít, kdy chceš. Holčička se přitiskla k babiččině zástěře a obě dvě odletěly vysoko, vysoko..., tak vysoko, že světla velkého města jim shora připadala jako lampičky na vánočních stromcích.
Následujícího dne kolemjdoucí našli na chodníku tělíčko malé holčičky se zápalkami. - Jakpak mohla být tak nerozumná, že usnula venku, když je takový mráz. Umrzla - kroutili hlavami a nějaký chlapec jí vyndal ze zaťatých ručiček zápalky a běžel s nimi domů, aby rozdělal oheň v kamnech. Patřil k těm, kteří nemají rádi, když se něčím plýtvá...
 
 
Mějte pohodový víkend
a uvědomte si, jak jste bohatí...
 
Lidka
 
 




1 komentář:

  1. Milá Lidko, moc hezký článek, potěšil na duši. Pohled na labutě mám také ráda, ale moc často se nám nenaskytne. Také jsem moc ráda, že jsem si začala psát svůj blog. Píšu zatím krátce, ale občas zabrouzdám na starší články a vzpomínám, co se v tu chvíli u nás odehrvalo. A se sezením u postele dětí to mám stejné. Byli jsme teď všichni hodně nemocní a já seděla u postele, koukala jsem na ty naše dva poklady, které měli vysoké horečky a i když nejsem věřící, modlila jsem se, aby to už bylo za námi. Když spí a já na ně koukám, probouzí se ve mě tolik citu, až to bolí a říkám si, že tohle je přesně to nejdůležitější, co v životě mám. I když mě ty naše zlatíčka dovedou někdy pěkně vytočit a pozlobit :-) Krásný víkend! Radka PS: Taky se občas těším, až děti zmiznou k babičce a pak najednou se mi po nich stýská!

    OdpovědětVymazat

Moc Vám všem děkuji za návštěvu a milé komentáře, které mi tu necháváte. I když někdy nestihnu odpovědět, všechny Vaše řádky si pozorně čtu a moc si jich vážím. Děkuji !