pátek 18. dubna 2014

U sklenky vína...

 
Včera večer jsme s přáteli seděli u sklenky vína...
Naše témata se většinou ubírají jinými směry, ale od chvíle, kdy náš kamarád řekl, že po zjištění všech zákazů si bere na pátek dovolenou, staly se Velikonoce a dodržování zvyků hlavním tématem večera...
 
 Dnes je  Velký pátek
(lat. dies passionis Domini)
 
Tento den je připomínkou smrti Ježíše Krista na kříži.
  
 Na Velký pátek nepohneš zemí,
nezatopíš do východu slunce,
neupečeš, nevypereš a nevybělíš,
 nezameteš, nevyneseš z domu,
neprodáš, nepůjčíš, nedaruješ
a nepřijmeš dar.
  
Během dne každému z nás přibylo několik čárek do seznamu porušených zákazů.
 
Nad jídlem jsem ale přemýšlela už několik dní dopředu.
Na Velký pátek se nejí maso, tak jsme si udělali nastavovanou kaši.
Doma jsem chtěla připravit atmosféru s nádechem starých časů, tak jsem použila i nádobí, které má naše rodina už přes padesát let.
Talíře i příbory jsem si nesla od babičky, jako nejcennější poklady.
Když mi babička talíře půjčovala, vyprávěla mi i o tom, jak jí je děda kdysi kupoval...
Mám ráda tyto okamžiky, kdy s každým vyprávěním odhaluji minulost mých blízkých.
 
 
 
Mojí babičce a jejím šesti sourozencům toto jídlo dělávala maminka, když se vraceli z pole domů.

Rodinný recept na nastavovanou kaši:

Trhané krupky propláchneme pod tekoucí vodou a přidáme nakrájené brambory zbavené od slupky.
Do kastrolu nalijeme tolik vody, aby jí od hladiny brambor bylo dvojnásobné množství.
Přidáme sůl, bobkový list, nové koření.
Při vaření kaši promícháváme.
Ještě před tím, než jsou brambory uvařené, dolijeme mléko - přibližně polovinu hrnečku.
To proto, aby kaše nebyla tolik hnědá.

 
Aby kaše dobře "klouzala", jak říká moje babička,
 zalijeme jí omastkem a přidáme osmahlou cibulku.

 
Ještě si nemohu zapomenout zaznamenat některé pranostiky.
Dnes byl totiž hodně deštivý den.
A co na to pranostiky?
 
Déšť na Velký pátek rozmnožuje statek.
Když na Velký pátek hřmí - na poli se urodí.
Velký pátek deštivý dělá rok příznivý.
Na Velký pátek se nemá hýbat zemí neb ona kvílí spasitele.
Velký pátek deštivý - dělá rok žíznivý.
Prší-li na Velký pátek, je k doufání úroda.
 
 Přeji všem krásné svátky plné rodinné pohody.

 
 


4 komentáře:

  1. Milá Lidko, tak to je můj šálek kávy - staré časy a kus moudra propletené v pranostiky. Děkuji za rozšíření obzorů. Tvůj blog je moc milý a hřejivý. Myslím, že by stálo za úvahu si přidat gadget Pravidelní čtenáři. Je tu hezky a milo a moc lidsky. Krásný víkend. Věrka

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Věrko,
    moc Ti děkuji za milý komentář a povzbuzení. Nad přidáním gadgetu uvažuji pár dní, zatím jsem si netroufla...
    Věřím na načasované okamžiky (na vteřinu "V"). Díky Ti! Lidka

    OdpovědětVymazat
  3. ... rozumím ... chtěla jsem si Tě kliknout mezi pravidelné čtenáře, ale jejda... je to ten gadget (přidat gadget - další gadgety- a je to ta první položka-pravidelní čtenáři - tlačítko +).... každopádně přeji krásnou neděli a slunce nad hlavou i v duši...Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...jo, jo, včera vteřina "V" nastala, již jsem zadala...
      Přeji krásné Velikonoční pondělí. Lidka

      Vymazat

Moc Vám všem děkuji za návštěvu a milé komentáře, které mi tu necháváte. I když někdy nestihnu odpovědět, všechny Vaše řádky si pozorně čtu a moc si jich vážím. Děkuji !